Nenapodobiteľné herecké majstrovstvo potvrdil napríklad vo filmoch Muž a
žena, Poviedka o policajtovi, Mužská záležitosť, Bez motívu, Tri farby:
Červená, alebo Láska. Jean-Louis Trintignant, držiteľ Strieborného
medveďa a Césara, bude mať v piatok 11. decembra 90 rokov.
Po boku dnes už legendárneho herca si zahrali aj Sylvia Turbová, Zuzana
Kocúrioková, Ivan Mistrík, Jozef Kroner, Jozef Čierny alebo Július
Vašek. V roku 1968 totiž vznikol koprodukčný film L'Homme qui ment (Muž,
ktorý luže). Pod experimentálnu snímku sa podpísal francúzsky režisér
Alain Robbe-Grillet, s ktorým spolupracovali aj slovenskí tvorcovia ako
Martin Hollý, ml. či Albert Marenčin. V slovenskej verzii Trintignantovi
hlas prepožičal Ladislav Chudík. Za stvárnenie hlavnej postavy Borisa
získal Trintignant na festivale v Berlíne Strieborného medveďa a Alain
Robbe-Grillet bol nominovaný na Zlatého medveďa v kategórii najlepší
film.
Jean-Louis Trintignant sa narodil 11. decembra 1930 v obci Piolenc vo
francúzskom departemente Vaucluse. Jeho otec vlastnil podnik na výrobu
cukroviniek a strýko Maurice Trintignant bol známym pretekárom Formuly
1. Po maturite na lýceu sa budúci slávny herec rozhodol pre štúdium
práva, oveľa viac ako paragrafy ho však okúzlilo divadlo. Prvé
skúsenosti nazbieral v Paríži, kde navštevoval herecké kurzy. Na
divadelných doskách debutoval v roku 1951 v súbore Raymonda Hermantiera.
Pred filmovou kamerou sa po prvý raz predstavil v snímke Si tous les
gars du monde (Keby všetci chlapi sveta..., r. Christian-Jaque, 1955),
po ktorom nasledoval film a La Loi des rues (Zákon ulíc, r. Ralph
Habib, 1956).
Výraznejšie na seba upozornil úlohou sentimentálneho a neústupného
mladého muža, do života ktorého zasiahne osudová žena v podaní krásnej
Brigitte Bardotovej v slávnej melodráme Et Dieu... créa la femme (...a
Boh stvoril ženu, 1956). Dnes už legedárny film režíroval nemenej slávny
Roger Vadim, ktorý bol v tom čase manželom Bardotovej. V snímke
nechýbali na tú dobu aj odvážne erotické scény a medzi Trintignantom a
Bardotovou to zaiskrilo aj v súkromí.
Milostná aféra mala svoje následky, Trintignantova manželka, tiež
herečka Stéphane Audranová, požiadala o rozvod a pred veľkým mediálnym
záujmom mladý talentovaný herec utiekol do armády. Uniformu si obliekal
tri roky a zúčastnil sa aj bojov v Alžírsku. Po návrate sa vrátil na
filmové plátno v zmodernizovanom prepise románu Les Liaisons dangereuses
(Nebezpečné známosti, 1959), ktorý režíroval opäť Vadim.
V 60. rokoch minulého storočia prešiel k charakterovo a psychologicky
zložitejším rolám nenápadných a rozporuplných mužov. V tomto období
vznikol aj ďalší zásadný film v jeho kariére. Zažiaril v úlohe
ovdoveného automobilového pretekára v romantickej dráme Un homme et une
femme (Muž a žena, 1966) režiséra Clauda Leloucha. V oscarovej snímke si
Trintignant zahral po boku francúzskej herečky Anouk Aimée.
Pôsobivú hereckú kreáciu po boku Yvesa Montanda predviedol Trintignant
aj v politickom thrillery s názvom Z (1969), pod ktorý sa podpísal
grécky režisér Costa Gavras. Snímku v roku 1970 ocenili Oscarom za
najlepší zahraničný film a Trintignanta cenou za najlepší hercký výkon
na filmovom festivale Cannes.
Filmové postavy Jean-Louis Trintignanta mali spoločnú nenápadnosť
bežných ľudí z civilného života, prejavovali sa bez okázalých gest a
emócii, či už išlo o vraha, policajného inšpektora alebo zúfalého
pomstiteľa. Prejavilo sa napríklad v kultovom filme podľa skutočnej
udalosti Flic Story (Poviedka o policajtovi, r. Jacques Deray, 1975), v
ktorom si zahral spoločne s Alainom Delonom.
Nenapodobiteľný herecký prejav Trintignant predviedol aj v snímkach ako
napríklad Sans mobile apparent (Bez motívu, r. Philippe Labro, 1971), L'
Attentat (Atentát v Paríži, r. Yves Boisset, 1972) alebo L' Agression
(Agresia, r. Gérard Pires, 1975), La Terasse (Terasa, r. Ettore Scola,
1980), Une affaire d'hommes (Mužská záležitosť, r. Nicolas Ribowski,
1981), alebo Trois couleurs: Rouge (Tri farby: Červená, r. Krzysztof
Kieślowski, 1994).
Za kameru sa Trintignant postavil pri nakrúcaní snímok Une journée bien remplie (Rušný deň, 1973) a Le Maître-nageur (1979).
Po viacročnej odmlke Jean-Louis Trintignant stvárnil hlavnú postavu vo
filme nemeckého režiséra Michaela Hanekeho Amour (Láska, 2012). Snímku
ocenili Oscarom za najlepší zahraničný film a Trintignant dostal Cesára
za najlepší herecký výkon, ktorého udeľuje francúzska Filmová umelecká
akadémia.
Haneke obsadil Trintignanta aj do svojho filmu Happy End (2017) a
legendárny francúzsky herec sa naposledy predstavil v snímke Les Plus
belles années d'une vie (Najlepšie roky jedného života), pod ktorú sa
podpísal Claude Lelouch.